Аннотация:В выпускной квалификационной работе изучен архетип Лилит, его зарождение в шумеро-аккадской мифологии, проявление в еврейской и библейской традициях, проекции в средневековой литературе и его интерпретации в европейской культуре, литературе и музыке XIX — XX вв. Проведен анализ произведений за период с XVII в. до н. э. по ХХ век н. э., особое внимание обращено на влияние архаического архетипа на известных литературных героинь — цыганку Кармен и царевну Саломею, а также, на их музыкальные адаптации.
ВКР направлена на то, чтобы проследить трансформацию архетипа Лилит в европейской культуре, его связь с женскими фигурами в искусстве и его восприятие в разные исторические периоды. Для достижения поставленной цели мы использовали следующие научные методы: компаративный анализ и сравнение мифологических интерпретаций образа Лилит, сравнительно-исторический и структурно-типологический методы.
ABSTRACT
Our thesis explores the archetype of Lilith and its evolution in European culture, examining its origins in Sumerian-Akkadian mythology, its development in Jewish tradition, and its interpretations in medieval, romantic and modern literature, music, and the arts. We analyse such key sources as the Epic of Gilgamesh, Kabbalistic texts, Bible, and works by Goethe, MacDonald, Wilde, Merimet, Flaubert and others. Particular attention in our thesis is given to the influence of the Lilith archetype on the figures of Salome and Carmen, as well as their literary and musical adaptations. The research includes an analysis of Oscar Wilde’s and Strauss’s Salome and Merimet’s and Bizet’s Carmen, along with their reception in the press. Our thesis aims to trace the transformation of the Lilith archetype in European culture, its connection to female figures in the arts, and its perception across different historical periods. To achieve the purpose we used the following scientific methods: the analysis and comparison of mythological interpretations of Lilith’s image, comparative historical and structural-typological methods. The professional significance of the research is that its results can be used in educational activities in schools and universities for courses in literary history, musicology, and cultural studies.